Felanmälan

Ibland uppstår det problem, och då löser vi det. Om du upptäcker ett fel i lägenheten eller i fastigheten du bor ska du göra en felanmälan.

 

Gör en felanmälan

Enklaste sättet att registrera din felanmälan gör du själv via Mina Sidor som är öppet dygnet runt, här kan du också följa ditt ärende. Vill du hellre prata med din fastighetsskötare går det givetvis bra att ringa oss.

Akuta fel

Drabbas du av ett akut fel ska du alltid ringa din fastighetsskötare. Drabbas du av ett akut fel efter klockan 16.00 kontakta vår trygghetsjour på telefonnummer 0417-58 55 72.

Utelåst

Har du låst dig ute kontakta Säkerhetstjänst på telefonnummer 0515-70 00 20. Du är tvungen att kunna uppvisa legitimation och kommer att bli debiterad för upplåsning.

Vad är akuta fel? Vad ansvarar du som hyresgäst för och vad fixar vi åt dig?
Kan du åtgärda felet själv?
Vissa enklare fel åtgärdar du enkelt själv så som, städa golvbrunn och stopp i diskhon. Här har vi samlat några filmer som kan underlätta för dig.

Akuta fel är exempelvis

  • Du får strömlöst i din lägenhet
  • Som hyresgäst kan du själv i första hand kontrollera dina säkringar. Se gärna filmen här om hur du felsöker.
  • Vattenläcka
  • Stopp i toastolen
  • Kyl, frys och spis slutar att fungera

Sunt förnuft är ledorden och bedömning sker från fall till fall.

Hyresgästen ansvarar exempelvis för

  • Att grovsopor och miljöfarligt avfall forslas till soptipp eller återvinningsstation
  • Att byta ljuskälla
  • Att reparera och rengöra persienner och markiser
  • Att rengöra fläktfilter och ventilationsdon
  • Att städa tvättstugan efter avslutat tvättpass samt rengör tvättmaskin och torktumlare
  • Att det är rent snyggt i trapphuset, på innergården och i våra återvinningsrum, reklam och annat skall slängas på anvisad plats
  • Att rensa golvbrunn i badrum
  • Att kontrollera brandvarnare

Hör av dig till din fastighetsskötare exempelvis om

  • Vitvaror inte fungerar (kontrollera först så ingen säkring har gått)
  • Det läcker eller droppar från kranar, element eller toalett
  • Fönster och dörrar går inte att stänga är trasiga eller otäta
  • Det är stopp i avlopp eller toalettstol
  • Batteriet i din brandvarnare behöver bytas
  • Ljuskälla behöver bytas i de lampor som fanns när du flyttade in tex. lampa ovanför diskbänk och fläkt
  • Ugnslampan är trasig
  • Du/Ni har problem med skadedjur
› Läs mer