Nycklar

Värme och Energi

Lägenhetsunderhåll

Så vårdar du din lägenhet

Tvätt- och diskmaskin

Tvättstugan

Öppen fiber

Hantering av sopor & avfall

Flytta in

Uppsägning & Flytta ut

Vad händer om jag tappar en nyckel?

Kontakta din fastighetsskötare om det skulle uppstå.
Av trygghetsskäl byter vi alltid lås vid förlorad nyckel och du som hyresgäst får bekosta detta.

Om jag önskar fler nycklar?

Kontakta din fastighetsskötare för beställning av fler nycklar.
Du får själv bekosta detta.

Om jag är utelåst?

Har du låst dig ute kontakta Säkerhetstjänst på telefonnummer 0515-70 00 20. Du är tvungen att kunna uppvisa legitimation och kommer att bli debiterad för upplåsning.

Vår målsättning är att våra hyresgäster ska ha ett behagligt inomhusklimat, samtidigt har vi alla ett stort ansvar att inte slösa med energi.
Läs gärna vår broschyr här och ta del av vår film.

HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst har möjlighet att i stor utsträckning vara med och påverka ditt boende. Du får till exempel välja tapeter och golv när det är dags för renovering av din bostad. Du kan mot en avgift få underhåll utfört tidigare än planerat. Du kan även välja att avstå från detta och istället få en månatlig underhållsrabatt på hyran.

Mina Sidor (hyresbo.se) kan du se när det är dags för renovering i just din lägenhet.

Själv göra om i lägenheten?

Du har rätt att på egen bekostnad måla och tapetsera din lägenhet. Arbetet måste dock göras på ett fackmannamässigt sätt, och färgen eller tapeten ska vara neutral. Annars kan du bli skyldig att ersätta kostnaden för att återställa bostaden när du flyttar.

Ska din lägenheten tapetseras om?

Om Hyresbostäder bedömer att det är dags för din lägenhet att tapetseras om:

Steg 1 är att välja vilken tapet du önskar. I vårt sortiment ingår kollektionen Borosan Easy Up 20. Istället för att du kommer till oss vill vi tipsa dig om att välja tapeter här. Då kan du välja hemma i lugn och ro, och de har även en app där du kan se hur tapeterna ser ut direkt på väggen hemma. Här finns informationen om hur du laddar ner appen och klär dina väggar med tapet.

Steg 2 är att meddela oss vilken tapet du önskar. Detta gör du enklast genom att skicka ett meddelande till oss via vårt formulär som du hittar längst ner på sidan kontakta oss. För att vi ska veta vilken lägenhet som beställningen avser, glöm inte att skriva namn och adress samt vilket rum och vilka tapeter som ni önskar.

Observera att du inte kan välja tapet till kök och hall ska även de renoveras kommer de att målas.

När det gäller golvbeställningarna är ni välkomna att kontakta oss.

Kylskåp och frys

Frosta av kyl och frys regelbundet, om de inte är självavfrostande. Låt eventuell is tina av sig själv – använd inga vassa föremål. Samla upp smältvattnet i exempelvis en långpanna. Säkerställ att dräneringshålet i ditt kylskåp inte är igentäppt, då detta kan orsaka att vatten rinner ut och orsakar fuktskador på golv.

För att få tips på hur du bland annat ska avfrosta din frys och hålla kylen ren, se gärna filmen här.

Spis

Rengör regelbundet ugn och spisplattor eller spishäll. Städa också bakom spisen. Ifall du har en spishäll kan kokkärl tillverkade av gjutjärn, gjuten aluminium eller med skadad botten repa hällens yta om de dras över den. Tänk på att inte använda stålull vid rengöring.

Köksfläkt

Rengör fettfiltret i köksfläkten regelbundet genom att diska det i ljummet vatten och milt diskmedel.

Matfett och olja

Häll aldrig ut matfett eller olja i avloppet. Fett stelnar när det kyls ner och kan orsaka stopp i ledningarna. Ta för vana att torka ur stekpannan med hushållspapper innan du sköljer den släng sedan pappret i matavfallspåsen. Om du använder exempelvis frityrolja ska du hälla den använda oljan i en förslutningsbar förpackning och släng i vanliga soppåsen. Se gärna vår instruktionsfilm här. 

Så sköter du bäst dina golv

Stoppa smutsen redan vid lägenhetsdörren med hjälp av en ordentlig dörrmatta på insidan –sand och grus kan repa golvet. Avlägsna helst synlig smuts ofta, att dammsuga räcker normalt.

Torka upp vätskespill omedelbart, fläckar bör avlägsnas innan de torkat in. För grundligare rengöring kan du eventuellt använda ett milt rengöringsmedel eller handdiskmedel. Använd en väl urvriden trasa eller mopp.

För att skydda golven använd gärna skyddsmatta under rullande hjul samt möbeltussar för att minska repor.

Våtutrymmen

Undvika fukt- och vattenskador genom att rengöra golv, väggar och tak med fuktad trasa och spola aldrig med duschslangen direkt på ytorna. Försök få bort stillastående vatten så snabbt du kan efter dusch eller bad. Duschslangar får inte monteras på blandare på exempelvis handfat.

Du får heller aldrig borra hål i väggarna, använd hellre utrustning som kan fästas med sugpropp.

Rengör och rensa regelbundet golvbrunnen, för där samlas lätt rester från hår, schampo och tvål och täpper igen. Se gärna vår instruktionsfilm här.
Håll hår och ludd borta från handfatet, för det kan skapa stopp om det sköljs ner. Handfatets vattenlås behöver regelbundet spolas rent av dig och när det monteras ihop igen är viktigt att det blir tätt. Ta gärna del av vår instruktionsfilm här.

Håll ventilationsöppningar rena för att underlätta luftflödet och avfuktningen av våtrummet. Ta inte bort dem utan rengör dem bara där de sitter. Luftventiler i fönster eller under element skall alltid vara öppna för att ventilationen och värmen i lägenheten skall fungera. Vädra gärna i dusch- och badrum genom att öppna dörrar eller fönster.

Din elanläggning

Hyresvärden är ansvarig för elanläggningen och för att alla apparater som ingår i den är säkra. Som hyresgäst är det ditt ansvar att löpande hålla koll på att anläggningen fungerar som den ska och i annat fall rapportera det till hyresvärden. Som hyresgäst ska du också se till att hyresvärden kan få tillgång till bostaden för kontroll av elanläggningen. Elanläggningen upphör efter vägguttaget, lamputtaget eller annan fasta anslutningspunkt, hyresgästen är själv ansvarig för det som ansluts till elanläggningen. Även om det är hyresvärden som äger elprodukten är det hyresgästens ansvar att tillämpa en säker användning av produkten.

 

Tvättstugan är ett gemensamt utrymme som alla boende ska samsas om. Här kan det på ett naturligt sätt skapas goda relationer mellan grannar. Dessvärre är tvättstugan också en plats där konflikter kan uppstå och därför ber vi dig att följa våra trivselregler.

Så här tvättar du

Följ noga de skötselanvisningar som gäller för tvättmaskiner, torktumlare och annan utrustning i tvättstugan. Om du är osäker på hur tvättstugan och maskinerna ska användas är du välkommen att kontakta din fastighetsskötare och be om en genomgång.

  • Viktigt att följa bokningssystemets regler noga, då undviker du onödiga konflikter med grannar och skapar ett trivsammare boende för alla.
  • Töm fickorna i plaggen.
  • Om du tvättar med full maskin så sparar du energi. Det tjänar både du, dina grannar och miljön på!
  • Mattor får endast tvättas om det finns särskilda tvättmaskiner för det och du får inte färga eller bleka kläder i tvättmaskinerna!
  • Anmäl genast om du upptäcker fel på maskinerna.
  • Minderåriga får inte använda tvättstugan själva.
  • Husdjur får inte vistas i tvättstugan och det är heller inte tillåtet att röka i tvättstugan.

När du tvättat klart låter du tvättstugans inventarier och städmaterial vara kvar. Lämna tvättstugan så att nästa hyresgäst kan komma till i tid, men innan du gör detta måste du städa efter dig. Torka av maskinerna, golven, bänkar och andra inventarier och rengör tvättmedelsfacket. Ta bort luddrester i torktumlaren och lämna tvättstuga, torkrum, maskiner
och annan utrustning i det skick du själv vill finna dem i. Innan du går, glöm inte att stänga fönster och dörrar. Se gärna vår film om tvättstugan här.

Din lägenhet är ansluten till Öppen Fiber. Det innebär att du som hyresgäst har större valmöjligheter att skapa det trådlösa hemmet som passar dig och dina önskemål bäst.

I hyran ingår bredband 1 MB (1/1) och TV-paket BAS via Telia.
För att aktivera dessa tjänster som ingår i hyran via Telia hänvisar vi till följande beskrivningar:
TV – www.telia.se/aktivera
Bredband – www.bredbandswebben.se

För att koppla in din utrustning kan du hitta manualer på www.telia.se/komigang
Har du problem med din utrustning eller vill ringa och beställa dessa tjänster ring Telia på 020-202070.

Har du som hyresgäst andra önskemål är det möjligt att välja annan leverantör av bredband, tv och IP-telefoni. Önskas fler kanaler eller högre bredbandshastighet bekostas det av dig som hyresgäst.
Allt du behöver veta vilka tjänster och tjänsteleverantörer du kan välja bland samt beställning av de tjänster du önskar hittar du här www.bredbandswebben.se
Valmöjligheterna är många.

Är du intresserad av de tekniska skillnaderna? Då kan du ta del av ytterligare information här. 

Låt ditt matavfall bli smartavfall, använd den bruna påsen för att sortera ditt matavfall. På alla våra områden finns matavfallsskåp där de bruna påsarna ska slängas. De bruna påsarna hittar du i återvinningsrummet eller i källaren.

I Falköpings kommun görs biogas av ditt matavfall, restprodukterna från framställningen blir till ett näringsrikt gödningsmedel. Men då gäller det att sortera rätt.

Detta används till att göra biogas

  • Skal av frukt, ägg och grönsaker
  • Bröd
  • Kött och fisk
  • Mejeriprodukter
  • Kaffe- och tefilter
  • Vissna blomblad
  • Hushållspapper och servetter

Detta går exempelvis inte att göra biogas av

  • Köttben
  • Större kärnor så som persika och avokado
  • Cigarettfimpar och snus
  • Grus, jord och sand
  • Blöjor
  • Plast

Ett annat sätt att göra en insats för miljön är att återvinna dina förpackningar. På flera av våra områden finns återvinningsrum. Där du kan sortera glas, plast, metall, tidningar, kartong m.m. För att få plats med förpackningarna och undvika onödiga transporter, vik gärna ihop kartonger och dylikt.

Sortering görs i avsedda behållare i anvisat återvinningsrum. Finns inget återvinningsrum hos dig transporterar du själv förpackningarna till en återvinningsstation.

För mer tips se gärna filmen här. 

Välkommen till din nya lägenhet – och välkommen till oss på Hyresbostäder!

Det är alltid mycket att tänka på när man ska byta bostad. För att underlätta har vi sammanställt lite praktisk information som du har nytta av inför flytten.

Tänk på att det alltid är bra att vara ute i god tid när du till exempel ska flytta abonnemang.

Adressändring

Kom ihåg att göra en adressändring innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du har flyttat. Det gör du enklast genom att gå in på www.skatteverket.se för att bli folkbokförd på rätt adress. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring  www.adressandring.se mot en avgift.

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.

Hemförsäkring

Anmäl flytten till ditt försäkringsbolag. Om du inte redan har en hemförsäkring behöver du teckna en.

Hushållsel

Hyresbostäder använder sig av Falbygdens Energi Nät AB som nätleverantör. Det är viktigt att du gör en abonnentanmälan för el till din bostad i god tid innan du flyttar in.  Det gör du på falbygdensenergi.se/flyttanmalan-inflyttning eller via telefon 0515-77 75 00. Om din abonnentanmälan för el inte inkommer i tid innan hyresavtalet börjar gälla, utgår en administrationsavgift för vidarefakturering på 300 kr per faktura.

Du kan själv välja vilken leverantör av el som du önskar för din elförbrukning. Görs inget aktivt val kommer Göteborgs Energi bli din elleverantör.

IMD – Individuell mätning

I vissa av våra fastigheter har vi Individuell mätning, detta framgår i ditt kontrakt.
Detta innebär att du som hyresgäst själv kan påverka dina kostnader för vatten och elförbrukning, och betalar endast för det du förbrukar.

Nycklar till lägenheten

Nycklar hämtas på Hyresbostäder huvudkontor, Dotorpsgatan 53 Falköping när det blir dags för inflyttning.

När du flyttar måste du säga upp ditt hyresavtal

Uppsägning av hyresavtal för bostad och P-plats kan nu göras digitalt. Logga in på hyresbo.se/Mina Sidor/Mina kontrakt och klicka på ”säg upp kontrakt”. Följ instruktioner och legitimera dig med bank-ID. Det går också bra att besöka oss under våra öppettider och skriva under uppsägningen, glöm i så fall inte att ta med legitimation.  Om ni är två på kontraktet måste båda underteckna uppsägningen. Uppsägning av hyreskontrakt för lokaler måste göras manuellt, kontakta oss på telefon 0515-887550.

Uppsägningstiden för din bostad är tre kalendermånader räknat från det månadsskifte som kommer närmast efter uppsägningsdatumet (tex. säger du upp dig 5 april räknas maj, juni och juli som uppsägningsmånader). Vid dödsfall gäller en månads uppsägningstid.

Visning av lägenhet

Vi kommer att kontakta dig inför visning av lägenheten för nästkommande hyresgäst.

Avläsning av hushållselen

Kom ihåg att begära avläsning av hushållselen genom att kontakta Falbygdens Energi på telefon 0515 – 77 75 00. Om du bor i en fastighet med IMD (Individuell mätning) kan du bortse från detta.

Internet, tv och telefoni

Ditt internetabonnemang följer inte automatiskt med när du flyttar. Tänk på att säga upp eller flytta dina tjänster. Kontakta din leverantör för att meddela om flytt eller uppsägning.

Adressändring

Kom ihåg att göra en adressändring. Gå in på www.skatteverket.se för att bli folkbokförd på rätt adress. Vill du ha eftersändning av post får du beställa det hos Svensk adressändring mot avgift www.adressandring.se

Besiktning av lägenhet

Din lägenhet kommer att besiktigas innan du flyttar. Tid för besiktning kan bokas direkt vid uppsägning eller genom att kontakta vår besiktningsman. Boka gärna en tid där du som avflyttande hyresgäst kan vara med.

En besiktning görs för att säkerställa att lägenheten är städad och att det inte förekommit onormalt slitage. All utrustning som tillhör lägenheten måste finnas kvar exempelvis hatthylla, dörrar, gardinbeslag, switch osv. Vid skador, om utrustning saknas eller onormalt slitage förekommit på lägenheten kan du bli ersättningsskyldig. De vanligaste skadorna som vi tar ut ersättning för är skador på tapet såsom fettfläckar, borrhål, skav och rivmärken samt brännmärken på golv och bänkar.

Tänk också på att städa lägenheten ordentligt innan utflytt. Använd gärna checklistan som erhölls när kontraktet sades upp. Lägenhetsförråd, balkong och eventuellt garage ska också tömmas och städas. Även här kan du bli ersättningsskyldig om inte städningen är väl genomförd.

Om ombesiktning krävs kommer du debiteras för detta. I de fall vi blir tvungna att anlita en städfirma kommer du som avflyttande hyresgäst att även debiteras.

Ej återvinningsbart material och kasserade möbler transporterar du själv till återvinningscentralen.

Nycklar

Du måste lämna tillbaka alla nycklar som kvitterats. Lämnas inte samtliga nycklar in kommer vi behöva utföra ett låsbyte och du som avflyttande hyresgäst debiteras.