Bra att veta

Bra att veta för dig som är hyresgäst hos oss

Hur sorterar man soporna, vad gäller när man vill grilla, och hur gör man när man ska flytta? Detta, och mycket mer får du svar på här. Och får du det inte så är du såklart välkommen att höra av dig till oss!

Felanmälan

Enklaste sättet att registrera din felanmälan gör du själv via Mina Sidor. Vi kommer sedan behandla din felanmälan så snart som möjligt.

› Läs mer

Hemförsäkring

Ditt boende försäkrar du själv. Därför är det viktigt att teckna hemförsäkring.
Hemförsäkring ersätter dig om dina saker skadas eller förstörs vid till exempel brand eller vattenskada. Dessutom slipper du bli ersättningsskyldig om det uppstår skador i lägenheten.

Hyra

Här har vi samlat de vanligaste frågorna gällande hyran, alltifrån när den ska betalas till vilka olika sätt det finns att göra det på. Vill du själv göra inbetalningen men slippa onödiga papper är e-faktura en bra lösning. Med autogiro drar banken pengarna automatiskt från ditt konto på förfallodagen.

› Läs mer

Kundundersökning

Vi strävar alltid efter att bli bättre och få ännu nöjdare kunder. Därför är det viktigt för oss att veta vad våra hyresgäster tycker. Det är du och dina grannar som bäst vet vad som behövs i området där ni bor.

› Läs mer

Säkerhet

Vi lägger stor vikt vid brandskydd och säkerhet. Men det finns också viktiga saker för dig att tänka på för att undvika olyckor eller skador.

› Läs mer

Så här söker du lägenhet

För att du ska ha möjlighet att få en lägenhet eller byta lägenhet hos oss är det viktigt att du registrerar dig i vår bostadskö om du inte redan gjort det.

› Läs mer

Så här söker du bilplats

För att du ska kunna söka bilplats hos oss måste du vara bostadshyresgäst hos oss och inte ha några skulder.

› Läs mer

Boka Lokal

Planerar du en fest eller sammankomst? Våra lokaler är avsedda för våra hyresgäster.
Nu kan du boka våra kvarterslokaler som vi tillhandahåller i samarbete med Hyresgästföreningen.

› Läs mer

Flytta in

Välkommen till din nya lägenhet – och välkommen till oss på Hyresbostäder!
Det är alltid mycket att tänka på när man ska byta bostad. För att underlätta har vi sammanställt lite praktisk information som du har nytta av inför flytten.

› Läs mer

Öppen fiber

Din lägenhet är ansluten till Öppen Fiber. Det innebär att du som hyresgäst har större valmöjligheter att skapa det trådlösa hemmet som passar dig och dina önskemål bäst.

› Läs mer

Hantering av sopor & avfall

Som en del i vår strävan efter en hållbar utveckling och en bättre miljö, uppmanar vi alla våra hyresgäster att sopsortera. Sopsortering är ett av de enklaste sätten att göra en insats för miljön, varje dag.

› Läs mer

Så vårdar du din lägenhet

När det gäller den regelbundna skötseln av din lägenhet har vi samlat några tips.

› Läs mer

Värme och Energi

Vår målsättning är att våra hyresgäster ska ha ett behagligt inomhusklimat, samtidigt har vi alla ett stort ansvar att inte slösa med energi.

› Läs mer

Tvätt- och diskmaskin

Om det inte redan finns en tvätt- eller diskmaskin i din lägenhet får du inte installera en egen utan att först kontakta din fastighetsskötare. De måste först ge sitt godkännande för att se om det är möjligt. Får du ett godkännande måste installationen utföras av en kunnig person.

Tvättstugan

Tvättstugan är ett gemensamt utrymme som alla boende ska samsas om. Här kan det på ett naturligt sätt skapas goda relationer mellan grannar. Dessvärre är tvättstugan också en plats där konflikter kan uppstå och därför ber vi dig att följa våra trivselregler.

› Läs mer

Lägenhetsunderhåll

HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst har möjlighet att i stor utsträckning vara med och påverka ditt boende.
Du får till exempel välja tapeter och golv när det är dags för renovering av din bostad.

› Läs mer

Nycklar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får gällande nycklar.

› Läs mer

Störningar

Det finns inga speciella tider på dygnet när det är tillåtet att spela hög musik eller titta på tv med hög volym. Det är alltså sunt förnuft med hänsyn som gäller.

› Läs mer

Andrahandsuthyrning

Om du ska arbeta eller studera på annan ort, men inte vill säga upp din bostad kan du ha möjlighet att hyra ut lägenheten i andra hand.
Observera att uthyrning i andra hand alltid kräver Hyresbostäders godkännande. Uthyrning utan vårt godkännande kan vara grund för uppsägning.

› Läs mer

Uppsägning & Flytta ut

Dags att flytta?
Vi hoppas du trivts bra i din lägenhet hos oss och att du kommer trivas i ditt nya hem.
Här har vi samlat information för dig som ska flytta ifrån din lägenhet.

› Läs mer

Grillning

Tänk på att om du ska grilla måste du göra det på ett sätt som inte stör dina grannar. På balkong och uteplats är det av säkerhetsskäl endast tillåtet att använda elgrill.

Vid grillning med öppen eld eller glödbädd ska det ske minst 6 meter från husfasad. I vissa områden där det är lämpligt har vi anordnat allmänna grillplatser för våra hyresgäster.

Snö & halka

Under vinterhalvåret ser vi till att hålla ytorna kring din bostad snöröjda och halkfria.
Detta inkluderar entréer, tillfartsvägar samt gång-och cykelvägar inom området.

Kommer det väldigt mycket snö på en gång kan det ta lite tid innan alla ytor hinner röjas, vi ber dig ha överseende med det. Vi gör alltid vårt bästa för att göra ditt område framkomligt och säkert så snabbt som möjligt.

Snöröjning och sandning på din parkeringsplats eller närmast garageporten ansvarar inte Hyresbostäder för.

Parkering

Hyresbostäder har parkeringar eller garage för uthyrning.
Det är förbjudet att köra och parkera inne på våra gårdar, där ska det vara en trygg och säker plats.

Vid parkeringsöverträdelse anlitar vi Falbygdens Bevakning, du kontaktar dem på telefon 0417 – 58 55 72.